BMW 320i Cabriolet

Begärt pris: 235 000 kr

En klassisk E30 BMW Cabriolet, som är mycket mycket välskött. Den har inte gått många mil för sin ålder. Bilen har svart läderklädsel (överdrag, men fullständigt skräddarsytt, ser precis ut som original skinnklädsel), och helt svart orginalinredning i övrigt, med felfria grå tygpaneler i sidorna.

Motorn är 6-cylindrig och antalet hästar ca 129 st. Den har mysig karaktär motorn, du får det goa ljudet av sexan. Den är kanske inte så kraftfull på de lägre varvtalen (perfekt för cruising med taket nere), men om du tar dig upp på 3,5-4 tusen varv så kommer det en stor portion kraft och den blir förvånansvärt pigg och sportig. Kul med karaktär i motorn, och så det goda ljudet då…

Bilen är i oerhört fint originalskick. Den är för oss som inte gillar spoilers, diverse kjolpaket av olika fabrikat, sänkningssatser, mörka lampor eller tonade rutor, färgglada element i inredningen, spännande luktsorter hängandes i backspegeln… – det finns säkert andra bilar som du kan kika på istället då. Här är det original som gäller, så som det skall vara (och jag fått arbeta en del för att få till, läs nedan).

Till de senaste uppdateringarna hör inköp och installation av en helt original BMW kassettbandspelare och radio (dyr!…). Orginalstereon fungerar felfritt, även kasettbandspelaren. Bilstereon extra uppgraderad med bluetooth mottagning, så du kan spela Spotify in i den gamla orginalradion via bluetooth! Det är inget som syns över huvudtaget, utan en inbyggd (i efterhand) extrafunktion i orginalradion. (Den gamla ”moderna” CD-spelaren medföljer om du vill, men det skall vara orginalradio i orginalbilen!). Notera att det finns sex stycken original specialgjorda fack mellan stolarna för kassettband. De håller nu på att fyllas på, här kommer det finnas sex original kasettband med bästa musik i flera genrer…

Pågående projekt är installation av helt ny uppskjutna antenn av orginalmodell (den gamla kärvade lite när den skulle fälla ihop sig). Antennen är nu på plats, skall bara kopplas in.

Våren 2022 har bilen lämnats in för att i förebyggande syfte byta ut en del kritiska slangar i bränsle och kylsystem. En dyr förebyggande åtgärd som jag gärna kostar på den för mindre ev framtida bekymmer. Kvitto finns på detta.

Suffletten är nybytt 2020 (på bilderna syns endast den gamla suffletten). Nya suffletten har inte smakat på regn en enda gång sedan bytet. Bilen har för övrigt aldrig körts vintertid i min ägo (inte heller av tidigare ägare, vilket kan förstås genom historik, miltal och skick).

Framrutan byttes ut 2021, då det hade blivit en spricka från stenskott på den tidigare. Övriga rutor är stöldskyddsmärka.

En mattsvart Hardtop i bra skick medföljer (lite smärre skavanker utvändigt, men syns inte på lite avstånd). Ljus insida. Bilen ser sjukt läcker ut med hardtopen monterad på. Fästen till hardtopen (ohemult dyra, 6000 kr+ bara för de två fästena!) är nu inköpta, liksom original monteringar för att kunna montera fästena. Du som köper bilen kommer ta med dig hardtopen vid köptillfället, och jag visar dig då hur denna monteras så du förstår. Det är ganska enkelt, bara man vet…

Det är ingen rost alls på bilen, som dessutom har blivit rostskyddsbehandlad av tidigare ägare (kvitto finns). Den har alltid förvarats inomhus i uppvärmt garage vintertid, likaså mestadels på sommaren (det blir tyvärr inte många mil körda per sommar). Någon gång sommartid har den fått stå ute, men då med sitt exklusiva tvåfärgade biltäcke på (nypris 6000 kr och täcket följer med vid köpet). Inomhus i garaget står den antingen med sitt blåa inomhustäcke (ca 3500 kr), eller sitt svarta (lika mkt)… Båda täckena medföljer bilen med.

Särskilt fin är bilens lack, som är i näst intill nyskick trots sina 30 år. Det finns knappt något märke över huvud taget i bilens orginallack. Varje vinter har bilen tvättats mycket noggrant, fått polish och vaxning med Meguiars bästa bilvårdsprodukter. Suffletten behandlas med rengöringsmedel och impregnering vid behov (alls inget behov på nya suffletten än så länge).

Service har skötts enligt intervall eller bättre. Dock finns inte servicebok, utan allt har samlats noggrant i en för bilen avsedd pärm, som börjar bli mycket tjock vid detta laget.

I bilens grundutrustning ingår elektriskt justerbara backspeglar, elektriska fönsterhissar, fungerande varningslampor ovanför backspegeln och analog klocka. Den har inte AC (en sak mindre som kan gå sönder och bråka), men det är heller inget som saknas du det ju finns sufflett… Allt fungerar som det skall.

Det medföljer ett flertal tillbehör till bilen. Utöver biltäckena (se en utav bilderna), får du även med ett skräddarsytt rejält vikbart vindskydd (värde ca 3800 kr) samt en låskrycka för ratten (extra stöldskydd).

Bilen har även utrustats med helt nya bilmattor från Toplift fram och bak (med broderad Toplift logga på frammattorna, se en av bilderna), de har varit med ett tag nu, men är fortfarande mycket fina.

Verktygslåda sitter såklart i bakluckan som det skall, med orginalverktyg från BMW. Hjul på orginalfälgar med vita däckssidor höjer klassikerkänslan än mer. En extra uppsättning orginalfälgar medföljer, på dessa finns inga däck (jag fick med dem från förre ägaren, som heller aldrig använt dem).

Bilen är värderad och försäkrad (200 000+ kr) med Bilsport/Klassiker försäkring (ca 1000 kr/år i helförsäkring!).

Bilen är numera även skattebefriad. Bensinförbrukningen inte alls speciellt hög om man kör försiktigt (vilket jag oftast gjort), enligt Carfax ca 0,7 liter per mil blandad körning, och det stämmer nog ganska väl. Sålunda upplever jag att det är en mycket billig bil att ha som entusiastbil/sommarbil. Den tenderar ju även att öka i värde varje år som går (givet att man håller den mycket fin då såklart).

Som lite kuriosa kan nämnas att de trevliga upplevelserna med denna bil inspirerat till en egen låt ”Vinden i håret” med Kapten Fri, och även har huvudrollen i videon till samma låt, se denna länk för att se bilen i videon.

Jag vill ju egentligen inte alls göra mig av med bilen. Enda motivet är att jag inte använder den riktigt så mycket som jag kunde önska (pga för mycket jobb sommartid) och att jag behöver lite mer plats i garaget (mitt företag behöver lite mer plats sommartid). Jag vill därför betona att det är viktigt att du som potentiell köpare inte kommer med förväntningen att det skall prutas. Till rätt köpare som förstår och uppskattar denna klassiker och investering, kan kanske någon enstaka tusenlapp tänkas dras av på priset vid mycket smidig affär, men helst inte. Jag tror och hoppas att du som köper den ser bilen för vad den är och därmed även förstår dess nuvarande och framtida värde. Endast Swishbetalning kan tas emot.

Jag kommer ladda upp många fler bilder på denna annonsplatsen framöver.

Observera att bilen säljs av mig som privatperson, inte av mitt företag. Jag bara använder ytan och skyltfönstret här för att kunna beskriva bilen så som jag vill (säg till om du vill annonsera din bil på liknande sätt, då kan du köpa annonsplats hos oss, likt denna annons).

Mil: ca 15 500 mil
Årsmodell: 1991
Marknad registrerad första gången: Tyskland (i Sverige sedan 2001-09-24)
Totalt antal ägare: 4 (inklusive nuvarande ägare)
Hur länge har nuvarande ägare haft bilen? 9 år
Status för servicebok: Servicebok finns inte, all dokumentation finns samlad i en pärm som hör till bilen.
Allmänt skick: Mycket, mycket gott.
Carfax rapport: Ja, se denna länk
Vart kan bilen ses och provas? Orust, Sverige. Vänligen kontakta mig för att få svar på dina frågor om bilen. Det går fint att boka en tid för att se och provköra bilen!
Kontaktuppgifter till ägaren:
Namn: Peter Svensson
Telefon: 070-228 28 56
e-mail: peter@selmatore.com

Denna annons är skapad av personen som anges i kontaktuppgifterna ovan. Toplift har inget som helst ansvar för informationen eller bilderna som ges om fordonet. All information i annonsen är säljarens ansvar.

Slut i lager

235,000.00 kr

Kort produktinfo

Denna klassiska cabriolet är en unik raritet, som skötts på allra bästa sätt under alla år. Förvarad inomhus i varm miljö. Relativt få mil för sin ålder. Fantastiskt fin orginallack, ingen rost och väldokumenterad. Grymt orginalskick…

Du kanske även gillar…